donderdag 5 november 2015

OnImmuun

Iets met een voluit draaiend immuunsysteem?
Maar ook iets met zo vatbaar zijn als de neten.

Myalgische encefalomyelitis (ME) is een postvirale hersenziekte. De ziekte heeft gevolgen voor het functioneren van de hersenen alsook voor diverse andere lichamelijke systemen, zoals het immuunsysteem en het cardiovasculair systeem (hart en bloedcirculatie), de energievoorziening en de hormoonproductie. ME wordt daarom beschouwd als een neuro-immunologische of een neuro-endocrino-immunologische aandoening.

Belangrijke klachten bij ME zijn: lichamelijke en geestelijke uitputting, slechte nachtrust, spierzwakte en spierpijn, maag- en darmklachten, moeite met aandacht en concentratie, keel-, neus- en oorklachten, hoofdpijn, gewrichtspijn, duizeligheid en moeite met zien. De meeste patiƫnten hebben tevens last van een of meer bijkomende aandoeningen zoals fibromyalgie, prikkelbaredarmsyndroom, candidiasis, hypoglykemie of B12-tekort.

Vandaag besteed ik aandacht aan mijn immuunsysteem dat stuk is. Omdat de R alweer ruim een maand in de maand zit. En omdat dit defect grote gevolgen voor mij heeft en kan hebben. 

Velen van jullie weten al dat ik mensen die vreselijk verkouden zijn, of de griep hebben vermijd. 

Wat dit concreet voor mij inhoud?
Dat ik meer dan gemiddeld mijn handen was met zeep. Vooral als ik buiten geweest ben. 
Dat ik verjaardagen en dan vooral kinderfeestjes zo nu en dan mijd. Dit ook om de vele prikkels, maar ook om zo min mogelijk bacillen op te vangen. 
Dat, als ik naar een verjaardag ga, ik liever mensen op feestjes niet zoen. Of ik probeer als een van de eerste binnen te komen. Dan hebben nog niet alle bacillen zich vastgeplakt aan de wang van de gastheer of gastvrouw. Dit geldt helemaal voor de maanden met de R in de maand en als er ‘iets’ heerst.
Dat ik vaak van tevoren vraag of er zieken zijn als ik ergens naartoe ga. 
Dat ik ook, als er net iemand die griep gehad heeft in het huis waar ik kom woont, liever af zeg of bij mij afspreek. 

Dit betekent niet dat ik als een neuroot door het leven ga. Of smetvrees heb. Dit betekent wel dat ik op mijn hoede ben. Ik moet wel. Een verkoudheid betekent voor mij wekenlang slechte dagen. De griep heb ik nog nooit gehad, dus geen idee wat het hebben van de griep voor mij betekent, maar ik probeer het liever niet uit. 

Ook heb ik dit jaar voor het eerst besloten om de griepprik niet te laten zetten. Het zetten van de griepprik betekent voor mij wekenlang mij niet lekker voelen. En dan nog wil het niet zeggen dat ik geen griep kan krijgen. 

Dus …..
hebben wij afgesproken en wil je rekening met mij houden?
Overleg even met mij als jij of een van je huisgenoten verkouden of ziek is. 
Voel je niet minder aardige gevonden als ik je niet zoen. 
Blijf mij uitnodigen voor feestjes, maar wees niet teleurgesteld als ik weer eens afhaak. Ik haal het graag een andere keer in! 


Het hebben van ME is geen keuze, al voel ik mij zo nu en dan echt een zeikerd waar vaak rekening mee gehouden moet worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten