maandag 8 juni 2015

Wat werkt voor mij

Iets met medicijnen
Maar ook iets met het beste medicijn ben jij

Zo nu en dan vragen mensen mij wat ik doe of gebruik om mijn klachten te verminderen. Of om mijn klachten beheersbaar te houden. Buiten de bètablokkers zodat mijn hart gemiddeld geen 115 keer per minuut slaat (over 24 uur gemeten), Clonidine voor een betere doorbloeding, Cymbalta voor de zenuwpijnen, één keer per week een traktatieavond ... De avond dat ik een halve slaappil mag nemen van mezelf en hoge dosering Magnesium tegen verkrampingen is er één ding wat voor mij het beste werkt. Nou ja, eigenlijk twee dingen.

1. Stop met vechten. Onderga en accepteer.
Vechten kost energie. Helemaal als je voor onmogelijke doelen vecht. Kijk naar wat je nog wel kan ... Hoe weinig dit ook is en ga daar dan vol voor. Leef in het moment. Niet in het verleden of in de toekomst. Sta stil bij het moment waar je je in bevindt en geniet daar met meer dan volle teugen van. Aan de andere kant: Herleef je herinneringen en verheug je op wat er in de toekomst ligt. 

2. Zeg NEE. Kies ten alle tijden voor jezelf. 
Ook sociale verplichtingen doe je omdat jij dat wilt. Dan stap je bewust door je grenzen heen en dat is ok, maar als het het niet waard is. Zeg NEE. En verontschuldig je niet als je een keer (of vaker jammer genoeg) niet die afspraak na kan komen. Het is voor mij net zo vervelend als voor jou dat ik niet kan komen. Misschien zelfs wel vervelender want ik voel me klote. Ik spreek met mensen af omdat ik dat wil. 

ME is niet te genezen, die hoop heb ik al lang laten varen. Maar .... Ik kan prima leven met mijn ME. Mis (te) veel, maar het leven is het nog meer dan waard om geleefd te worden. Mijn leven zeker! En dat is dan maar 10% kan van wat een gezond mens kan .... Die 10% zijn waanzinnig fijn om te be- en doorleven! Die 10% voelen dus zeker als meer! Beter 10 waanzinnige procenten dan 90 bagger procenten.

Dus: Houd van het leven ... Het leven houdt van jou!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten