dinsdag 27 oktober 2015

Waarom

Iets met WAAROM?
Maar ook iets met waarom NIET?

Ik bedenk mij net dat ik de waarom-vraag nooit gesteld heb. 
  • Waarom ging mijn vader, net 65 jaar oud opeens dood?
  • Waarom ging mijn moeder, net 66 jaar oud na een vreselijk zwaar ziekbed van ruim 3 jaar dood?
  • Waarom ging mijn nichtje, 5 dagen voor ze 6 maanden oud zou zijn dood aan de Mexicaanse griep?
  • Waarom werd ik ziek. Chronisch ziek?
En het rare is, dat als ik daar over nadenk, ik geen echt goede reden kan bedenken waarom ik mij dat nooit afgevraagd heb. 

Misschien wel omdat ik nooit bedacht heb of hier aan gedacht heb: 
Waarom overkomt mij dit en niet een ander?
Simpelweg omdat ik het een ander niet gun? 

Waarom overkomt mij dit?
Misschien wel omdat het ‘gewoon’ gebeurde?
Of omdat ik dit best kan dragen?

Terwijl ik het mij voor anderen wel heb afgevraagd.
  • Waarom mochten andermans lieve kindjes niet bij hun Mama en Papa blijven?
  • Waarom wordt iemand vreselijk ziek en gaat zelfs dood?
  • En, meer actueel: Waarom vluchten mannen uit oorlogsgebied en laten zij hun vrouw en kinderen achter?
  • Waarom kunnen mensen elkaar en elkaars geloof en overtuiging niet respecteren zonder hun eigen geloof en overtuiging op te dringen?
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan met allerlei waarom-vragen.
  • Waarom?

Dus eigenlijk is de vraag: Waarom heb ik mij nooit afgevraagd waarom dingen mij overkomen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten