Follow by Email

maandag 25 juni 2012

CardioWattes?

Vandaag fijn een stukje wezen fietsen in 020. Niet om de stad te zien, maar om mijn maximale hartslag te bepalen. De hartslag waarbij ik ga verzuren .... Dus na een ECG en een echo vol goede moed de fiets op gestapt. Ik ging ze wel even een poepie laten ruiken daar in 020. Woon nu op het platteland dus mijn conditie moet Super (ja met een hoofdletter S) zijn .....


Eerst 3 minuten niets .... niet trappen dus .... Daarna begon het getrap. En getrap. En getrap. Tot ik niet meer kon. Helemaal trots zat ik te wezen. Was een eind gekomen vond ik zelf. 


De uitslag werd meteen besproken ....
Hartslag in rust was vandaag voor mijn doen keurig. 94 slagen per minuut. 
Verzuring start bij 114 slagen per minuut. Daar moet ik dus vanaf nu onder blijven. Dat is beter voor mij. 114! Dikke doei zeg ik nog. Vaak is mijn hartslag in rust al boven de 100. Als ik een trap oploop tik ik gemakkelijk de 160 aan. Dus 114??? 


Mijn AnaĆ«robe drempel is 9 ...... In december was deze 11 en de dag daarna 10. Toen werd al aangegeven dat deze abnormaal laag is. Net als mijn peak VO2 (VO2 max) ..... Hmmmm. Geen verhaal waar je echt blij van wordt dus. 


Wikipedia:

De Anaerobe drempel is het punt waarop het lichaam bij een inspanning, bijvoorbeeld fietsen, van aerobe glycolyse (verbranding van suikers) overgaat naar anaerobeglycolyse, waarbij deze suikers niet worden verbrand, maar zonder tussenkomst van zuurstof worden gesplitst in melkzuur.
Het effect treedt op wanneer de belasting zo zwaar is dat het lichaam niet meer in staat is de hoeveelheid gevraagde energie te leveren middels verbranding van vet of suikers en overschakelt naar melkzuurvorming, waarmee sneller energie kan worden geleverd. Eenmaal voorbij de anaerobe drempel hoopt het melkzuur zich op, wat het bekende brandende, 'verzuurde' gevoel geeft.
Met name voor duursporters is de anaerobe drempel interessant, omdat zich, zolang men onder deze drempel blijft, geen melkzuur ophoopt en men de activiteit zo gedurende lange tijd vol kan houden.
Bij een lage belasting is het melkzuur ook weer te gebruiken als brandstof voor aerobe energievoorziening, daarom is lichte belasting de beste manier om, na een zware inspanning, zo snel mogelijk weer van het melkzuur af te komen.


En om mijn VO2 Max van 9 in het juiste perspectief te zetten .... Hier een overzicht VO2 max en kunnen werken:
VO2 max
20     belastbaarheid in werk  Gemiddeld
16-20  belastbaarheid in werk  Matig
10-16  belastbaarheid in werk  Indien lichte arbeid wel mogelijk is, dan is er 
een indicatie voor een forse beperking qua arbeidspatroon
< 10   belastbaarheid in werk  GEEN


En verder? Mag ik starten met de Carnitene .... weer 6 pillen er bij op een dag ;) Kan steeds minder eten gaan kopen ;) 


Dat was het weer lieve mensjes ..... Ik lach nog steeds ;D 

4 opmerkingen:

  1. Tuurlijk blijven we lachen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb alles gelezen hoor. pffff verschrikkelijk. mijne is ook zo laag weet t niet precies uit mn hoofd maar ook rond 10. In ieder geval extreem laag zei de meirleir en daardoor ben ik totaal werk onbekwaam. naja dat voelde ik zelf al haha.

    maarja echt rot allemaal pfffff. gaat t ewn beetje met je hartslag?? mijne is in rust ook al zo hoog.
    nou veeeeel sterkte. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach .... Die waardes zeggen mij niet zo heel veel. Ik probeer mij er aan te houden, maar zeker niet ten koste van alles. Dank je wel lief!

      Verwijderen