woensdag 23 september 2015

To move or Not to move?

Iets met willen revalideren 
Maar ook iets met waarschijnlijk te ziek zijn om dit te mogen

Is ME progressief of is stilstand achteruitgang?

En vraag waar ik vaak over nadenk. Mijn arts zegt dat ME progressief is, maar zelf voel ik dat iets anders. Door de inspanningsintolerantie en PEM die volgt op een inspanning, doe je minder. 

Die inspanningsintolerantie geldt voor zowel fysieke als geestelijke inspanning. Fysiek is duidelijk. Geestelijk kan zijn een telefoongesprek, een één op één gesprek, lezen en dan echt lezen en de informatie tot je nemen, een film kijken, enz. 

Mijn gevoel zegt mij dat stilstaan automatisch achteruitgang betekent. 
Maar: hoe zorg je dat je in beweging blijft zonder dat je door je grenzen gaat? Vooral omdat deze grenzen pas achteraf duidelijk worden. De PEM komt zo nu en dan onverwacht. Als je hem verwacht, komt ie niet en omgekeerd. Dus: Hoe vind je de balans?

Ik probeer iedere dag iets te doen. Een boodschapje, beetje werken, de post wegbrengen, artsen bezoeken. Dan zit je ‘werkweek’ zo vol :D

Maar ik wil niet verder achteruit gaan! En ..... Nog belangrijker: Ik ben nog niet zo ver dat ik dat wil en kan accepteren! Ondertussen verleg ik telkens noodgedwongen weer een grens. 

En dus heb ik mij vol goede moed aangemeld bij een multidisciplinair revalidatiecentrum. 
Omdat ik onder begeleiding wil gaan uitzoeken of ik iets meer in beweging kan komen. Om in ieder geval wat spieren te behouden en door beweging mijn gewrichten te smeren.

In 2012 was mijn VO2 max 9 ..... Ik wil naar een VO2 max van 10. En dan 11 en dan .....

Maar ….. Waarschijnlijk vinden ze mij te ziek. Te ziek om te behandelen. 
Maar ….. Dat gaat zo maar niet gebeuren! Ik vind mijzelf, als zij mij te ziek vinden, een uitdaging! 

Het probleem dat ik te ziek ben moet omgedacht worden in: Wat een leuke uitdaging! We gaan kijken hoe we voor deze mevrouw een paar %en gaan winnen. 

Maar goed. Na het kennismakingsgesprek van vorige week, begin ik nu met de eindeloze vragenlijsten. 
Fase 1. om daarna door te stoten naar fase 2.:

Dinsdag 13.00 – 14.30  uur             Startgesprek
Dinsdag 13.00 – 14.00  uur             Psychologisch onderzoek 
14.00 – 15.00  uur             Pauze
15.00 – 17.00  uur             Fysiotherapeutisch onderzoek
Het eindgesprek met de revalidatie arts: woensdag van 14.00 – 15.30 uur.


Please wish me luck en artsen die het met mij aandurven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten