vrijdag 10 augustus 2012

Niet porren, wel uitleggen

Het vervolg op mijn Rechter Mama die extra aandacht wilde ....

Ik heb dit kort ook al op FaceBook vermeld, maar dat wordt natuurlijk niet door iedereen gelezen :) Dus, hierbij:

Afgelopen woensdag stond er, naar aanleiding van de Bi-Rads 3 uitslag van mijn MRI eerder, een echt en een punctie ingepland. Nooit een leuk vooruitzicht: Dat iemand met een naald in je borst gaat porren, maar ..... Liever 1 x te veel prikken dan 1 x te weinig.
Dus ik naar het ziekenhuis. Ging meteen op mijn linkerzij liggen met mijn rechterarm omhoog boven mijn hoofd. Had een vrouwelijke radioloog deze keer en zij en de verpleegkundige keken raar op. Iemand die meteen goed klaar gaat liggen zijn ze kennelijk niet gewend.
Lang verhaal redelijk kort maken. 
Zij is de beste radiologe die ik ever gehad heb. Ze zat lang met de echo te kijken en te zoeken en liet mij mijn MRI zien waarop je inderdaad duidelijk een opgelichte plek ziet.

Ze vertelde mij ook dat een MRI veel beter dingen laat zien dan een echo. Dat ze eigenlijk het dingetje niet goed kon vinden met de echo. Dat ze best wilde prikken (een punctie), maar dat de kans dat ze mis zou prikken groot was. Dat ik dan een 'valse' uitslag zou krijgen. Dat ze eigenlijk liever de MRI over 6 maanden herhaalt om het dingetje beter te kunnen beoordelen. Dat als dat dingetje dan veranderd is ze veel agressiever zal zoeken. Dat ....

Weet je. Als je een arts bent die betrokkenheid toont, die mij dingen rustig uitlegt, die mij dingen laat zien en inzien, dan heb ik vertrouwen in je .....

De conclusie is:
Ik ga met een gerust hart over 5 maanden me weer laten martelen in de MRI scan. 

Wordt weer vervolgd dus.



2 opmerkingen: